onsdag 7. januar 2009

Kia Ora!















Da var vi endelig kommet inn i det nye året 2009! Med andre ord, nytt år, nye muligheter og da er det bare å gripe fatt! Jeg skal ikke skrive så mye nå, kommer med mer oppdateringer etterhvert, men som en liten hint til hva jeg vil dedikere ukens blogginnlegg til, så vil jeg bare nevne at min juleferie har vel kanskje vært en av mine beste juleferier så langt... og den har blitt feiret på andre siden av jordkloden...

Som bildet og første utsnitt kanskje avslører, så gikk juleferiens destinasjon til vakre New Zealand. Som mange sier og har sagt tidligere, så er det et land som til noen grader liger litt på vår kjære Norge. Med flotte omgivelser som høye åser og fjell, daler og flere hundre kilometer med pent dyrkede åkre og vinranker var det nok naturskjønnhet å hvile øynene på. Det er så utrolig mye positivt å si om New Zealand og deres ''Kiwis''.(Kiwis er hva innbyggerne kaller seg og i deres forstand er det det samme som om vi kaller oss nordmenn.) Landet er fylt til randen med generøse og vennlige mennesker som er knyttet til landets flotte natur og dyreliv. Kiwi fuglen; deres nasjonal dyr, som også er i ferd med å dø ut er et mye diskutert tema. Det er noe som opptar veldig mange. Men uansett, de vet å sette pris på livet og det de har rundt seg, og etter to uker ''down under'' er man selfølgelig nødt til å bli påvirket av deres uegoisitske tankeganger og filosofi. Og det er vel bare en ting og si; Det frister virkelig til gjentakelse. Det er jo tross al hjemlandet til filmene ''Ringenes Herre'' og '' Black Sheep'', det er et av de eneste landene hvor man kan få oppleve alle de 4 årstidene i løpet av en og samme dag og det landet som er siste stoppet før Antarktika. Fantastisk er alt jeg vil si. Det er virkelig et passende adjektiv for et så allsidig land.

Men juleferien varte dessverre bare i to uker. To fantastiske uker. Men nå er det på tide å gå videre inn i det nye året, videre inn i det nye skolesemesteret for å være helt eksakt. Ett nytt og helt avgjørende semester. Det er Termin 2, og det er nå det virkelig gjelder. Hardt arbeid, blod og slit er det som venter.
Første norsktime i 2009 dreide seg om det mye omstridte temaet; Nynorsk. Vi startet dagen med å ta fatt på litt oppgaver før vi videre begynte arbeidet med å forbedre og utarbeide den gamle nynorsk tentamen fra Termin 1. Men det tok ikke slutt der, og mer oppgaver kom oss i møte. De lød som følgende;
''S
kriv et refleksjonsnotat der du forklarer hva du synes er/var viktig å endre på, hva som er vanskelig og hva du må jobbe grundig med for å få en bedre tekst etc..''
Resten av ukens blogginnlegg vil jeg da dedikeres til denne oppgaven.

Det første jeg egentlig vil si når det gjelder nynorsk tentamen er at jeg ble nesten skrekkslagen da jeg så hvilken karakter jeg hadde fått. 4/5 i nynorsk?! Det kunne ikke være mulig tenkte jeg. Nå har hun sikkert gitt meg feil. Men neida, jeg hadde faktisk for en gang skyld gjort det litt bra i nynorsk. Nynorsk arbeidet som jeg hadde gjort i forkant av skrivedagen hadde faktisk vist seg å være lønnsom. Og det er sant det de sier; Man får faktisk lønn for det strevet man gjør!
Selfølgelig hadde jeg noen ortografiske feil og en lei tendens til å skrive ''man'' istedet for ''ein'', men det har forbedret seg mye i løpet av mine 3 år på Sandvika Vgs. Kanskje jeg har lært noe allikavel? Kanskje Harald og Eia's Kaji Bjemnees sketsj fikk litt mer fart på nynorsken også? Uansett, etter å ha rettet over de viktigste feilene er jeg ganske så fornøyd med resultatet. Men med litt mer arbeid fremover både når det gjelder teksten og faget generelt, så kanskje jeg kan klare å klatre enda litt høyere. Men som sagt, det krever mye arbeid og innsats - men hvem vet hva fremtiden bringer når man legger inn en ekstra innsats? Vi håper for det beste, og helt ærloig - så tror jeg vi alle kan gjøre det bedre om vi bare prøver.


1 kommentar:

Ingunn sa...

Morsomt å lese! Jeg håper jeg får sjansen til å reise til NZ en gang. Det frister virkelig. God refleksjon over resultater og muligheter i sidemål også. Du har jo helt rett.