mandag 26. januar 2009

Adaptasjons analyse av Arn Tempelridderen

Da var det mandag igjen, og som alle vet betyr det starten på en ny uke. Kanskje blir dette en bedre uke enn den forrige, med litt mindre arbeidspress enn sist - men man vet jo aldri før uka er omme. Det skal iallefall sies at denne uken og mandagen startet veldig bra! Vi fikk nemlig tilbud om å arbeide hjemme med norsk særemnet, en sjangse jeg selfølgelig benyttet meg av. En slik mulighet er sjelden og god som gull om man disponerer tiden godt - så dette ville jeg ikke gå glipp av!

Nå er det ikke lenge igjen til vinterferien og særemne innlevering, og som de fleste av mine medelever, så burde jeg kanskje ha lest og kommet litt dypere inn i prosjektet enn det jeg allerede er. Men nå har vi alle hatt mye å gjøre og tenke på - og som ordtaket sier - det er bedre sent enn aldri, og det er forsatt en del tid igjen! Som man kan se, så har jeg laget enn liten glogg om filmen Arn - tempelridderen og hvor jeg til en litengrad presenterer særemnet mitt. Dette var noe jeg satt å jobbet med på den forrige fagdagen i norsk, hvor jeg også senket inn litt fakta og informasjon til å underbygge problemstillingen min. Dette skal jeg også jobbe videre med i dag, da mange av bokens konflikter og problemer kan knyttes historisk opp til dagens stridigheter på Gaza stripen - selv 832 år etter bokens historiske tid!

Nå er det slik at jeg velger å høre på lydbok, da selve boken var utlånt på biblioteket, noe som egentlig er veldig greit! For mens jeg sitter å hører på lydboken, kan jeg ta stikkord og små notater av hva jeg mener er viktig informasjon i hensyn til særemnet mitt. Så man kan vel si at det blir en form for ''multi-tasking'' mens jeg jobber.
Det er Jan Grønli som er innleser til lydboken, og han har en god stemme - noe som jeg mener er helt avgjørende for en god lydbok. Dersom det hadde vært en lydbok med en kjedelig, monoton og simpelt enn uengasjert innleser hadde det vært veldig uaktuelt for meg å fortsette å høre på lydbok. Man mister lysten, evnen og viljen til å lytte videre til historien - og da faller jo hele poenget til boken bort, mener nå jeg. Men, men. Nå er jeg iallefall heldig med innleseren og mener han gjør jobben godt nok. Det er mange lyd Cd'er - i alt 14 stykker, så med andre ord har jeg nok å høre på og gjøre! Når dette er sagt så vil jeg gjerne takke skolebiblotekaren vår Ingrid. Hun var nemlig til stor hjelp da jeg var innom der en mandags morning og spurte etter filmen Arn Tempelridderen. Jeg fikk først beskjed om at ''nei, den hadde vi ikke her på skolen.'' Så da sjekket hun om noen av Bærums bibliotekene hadde den inne til utlån - og nei, der var det heller ingen til utlån. Så hva gjorde hun da? Hun var så grei å fortalte meg at hun skulle kjøpe inn filmen til skolebiblioteket og si ifra når jeg kunne komme å låne den! Så tusen takk Ingrid, setter utrolig pris på hjelpen !! :D

Men klokken tikker, og jeg får lytte videre til lydboken og ta stikkord som jeg kan underbygge til eventuelle historiske kilder. Ved siden av meg sitter en engasjert pusekatt og følger med på det jeg skriver - både på tastatur og skjerm - kanskje har jeg en leselysten katt?
Uansett vil jeg prøve å oppdatere denne bloggen når jeg har kommet videre med særemnet og når jeg har litt tid til overs. La oss si ukentlig oppdateringer, det var jo det som var målet...

Ingen kommentarer: